بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس

سوالات متداول در امور بازرگانی

جواب : فریت بار : احتمالا این سوال تا کنون برای شما پیش آمده که  فریت بار چیست؟  طبق قوانین هر فردی که قصد سفر و یا مهاجرت برای مدت محدود و یا دائمی به نقطه ای دیگر دارد می تواند وسایل شخصی خود از جمله از لوازم مرتبط با حرفه و شغلش ، لوازم شخصی ، لوازم منزل و … را به همراه خود ببرد که برخی از آنها قابل حمل در چمدان و همراه شخص است ولی برخی دیگر مانند وسایل منزل باید از طریق شرکت های خدمات حمل بار هوایی به کشور مقصد ارسال گردد .

کلیه این موارد که بیان شد و موارد مشابه ، کالاهای شخصی می باشند که جابجایی آنها به قصد تجارت نبوده و بعلت صرفه جویی در وقت ، هزینه و امنیت بالاتر عموما از طریق ارسال هوایی کالا منتقل می گردند .

ارسال بار به همراه مسافر قوانین و شرایط خاص خود را دارد که بهتر است از طریق یک شرکت معتبر که مجوزهای لازم را داشته و از تیم تخصصی و آموزش دیده و مجرب برخوردار است انجام شود تا کلیه مراحل با آسودگی خاطر انجام شود .به ارسال بار همراه مسافر که به قصد تجارت نباشد ، فریت بار گفته می شود..

کارگو : در هر کشوری کالاهایی تولید می شود که ممکن است در کشورهای دیگر امکان تولید و تهیه آن وجود نداشته باشد ، به همین دلیل بازرگانان به منظور تجارت این کالاها را به کشورهای دیگر منتقل می کنند ، برای این کار راه هایی مانند حمل و نقل ریلی ، حمل و نقل جاده ای ، حمل و نقل دریایی و حمل و نقل هوایی بار وجود دارد اما برخی از بارها بسیار حساس بوده و نیاز به جابجایی سریع دارد تا از فاسد شدن یا تلفات آن جلوگیری شود ، از جمله حمل و جابجایی بارهایی مانند مواد غذایی و حیوانات که اگر سریعا منتقل نشوند ممکن است به آن آسیب های جدی وارد شود .

از همین رو اکثر بازرگانان ترجیح می دهند تا بجای استفاده از راه های زمینی و دریایی که بسیار نا امن ، هزینه بر و زمان بر است از روش حمل هوایی بار که بسیار امن ، سریع و بصرفه می باشد استفاده کنند .

 حمل بار هوایی از طریق شرکت های دارای مجوز از سازمان هواپیمایی کشور بهترین گزینه برای واردات کالا و صادرات کالا می باشد .

به حمل و نقل بار به منظور تجارت که عموما از طریق بازرگانان انجام میگردد،کارگو گفته می شود .

جواب: ماده 1- ترانزیت خارجی كالا عبارت از سلسله مراحلی است كه طی آن كالایی از مبادی خارجی به مقصد كشور ثالث و یا نگهداری آن در مناطق حراست شده و ترتیب حمل تدریجی آن به تقاضای صاحب كالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران از یك نقطه مرزی كشور وارد و مآلا از همان نقطه یا از دیگر نقاط مرزی كشور خارج می گردد.

تبصره – آن میزان از كالاهایی كه وارد مناطق حراست شده می شوند در صورتی كه تقاضای حمل آن به مقاصد داخل كشور توسط صاحب كالا داده شود تابع مقررات و ضوابط كالاهای وارده به كشور خواهد بود.
ماده 2 – به منظور انتظام امور ترانزیت كشور و برقراری تسهیلات لازم در توزیع منطقه ای كالاهای ترانزیتی و تحصیل عایدات حاصل از این انتظام ، هر یك از پایانه های باربری ، ایستگاه های راه آهن و فرودگاه ها كه بر حسب تقاضای وزارت راه و ترابری و تصویب شورای عالی هماهنگی ترابری كشور و یا رعایت مقررات و ضوابط مربوطه ، محوطه های گمركی شناخته شود و گمرك جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به ایجاد تسهیلات در مناطق فوق اقدام نماید.
ماده 3 – ترانزیت خارجی كالاهایی كه به كشور وارد می گردند در حدود قراردادهای موافقت نامه های منعقده بین دولت های طرفین نیاز به كسب هیچگونه مجوزی ندارند، مگر این كه بنا بر علل امنیتی و مذهبی ورود آن به كشور ممنوع باشد.
تبصره 1 – فهرست كالاهای ممنوعه برای ترانزیت خارجی توسط شورای امنیت كشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.
تبصره 2 – ترانزیت خارجی محمولات دامی و نباتی و شیمیایی منوط به كسب مجوز مراجع مربوطه خواهد بود. ماده 4 – كالاها و كانتینرهای حامل كالا كه تحت عنوان ترانزیت خارجی از كشور عبور می كنند، جز واردات و صادرات قطعی محسوب نمی گردند و از پرداخت حقوق گمركی ، سود بازرگانی و عوارض معاف است لكن مشمول پرداخت هزینه های گمركی و عملیاتی خواهند بود، مگر اینكه در موافقت نامه ترانزیتی بین دولت با كشورهای دیگر یا موافقت نامه های گمركی و حمل و نقل بین المللی ، مقررات خاصی برای آن ها تعیین شده یا بشود كه در این صورت كالای ترانزیتی تابع همان مقرراتی خواهد بود كه در موافقت نامه های مربوط تعیین شده است .
ماده 5 – كلیه كالاهای ترانزیت خارجی كه توسط شركت های سهامی حمل و نقل بین المللی ایرانی دارای مجوز فعالیت از وزارت راه و ترابری حمل می گردند، از نظر سپردن وجه الضمان در حكم كالای مجاز تلقی شده ، تضمین بانكی و یا ضمانت نامه های تضامنی بانكی شركت های حمل و نقل بین المللی و یا بیمه نامه های معتبر به جای وجه الضمان ترانزیت پذیرفته می شود.
ماده 6 – هر گاه كالای ترانزیت خارجی تا پایان مدت اعتبار پروانه به گمركات خروجی تحویل و یا از مرزهای كشور خارج شود، ترانزیت خاتمه یافته تلقی گردیده و گمرك مكلف به تسویه تضمین دریافتی خواهد بود.
ماده 7 – گمركات و سازمان های ذیربط مكلف اند انبار و محوطه های كافی و مناسب جهت تخلیه و نگهداری كالاهای خارجی با دریافت هزینه ها طبق مقررات مربوطه تخصیص دهند. تغییرات بسته بندی و یا تكمیل كالاهای ترانزیتی با نظارت مقامات گمركی امكان پذیر خواهد بود.
ماده 8 – كانتینرهای حامل كالا به عنوان محفظه تلقی و از پرداخت سود و عوارض گمركی معاف بوده و گمرك صرفا به ثبت آمار ورود و خروج آن ها اقدام می نماید.
ماده 9 – كانتینرهایی كه با پلمپ اولیه وارد می گردند بدون نیاز به ارزیابی محتویات توسط سرویس ارزیابی و در خروج از گمرك فقط با مطابقت اسناد و اظهارنامه با الصاق پلمپ اضافی گمرك با صدور پروانه ترانزیت می گردند. تبصره – در موارد استثنایی كه ظن قوی برای گمركات و نیروی انتظامی وجود دارد، فك پلمپ و ارزیابی محتویات و پلمپ مجدد با تنظیم صورت مجلسی حاوی نتیجه بررسی و شماره های كانتینر و پلمپ های قبلی و جدید بلامانع است .
در هر صورت حضور نماینده گمرك الزامی است .
ماده 10 – در مواردی كه تعهد حمل كالای ترانزیتی با كانتینر تا مبادی ورودی است ، گمركات و سازمان های ذیربط موظف اند تسهیلات لازم جهت تخلیه كالا در اماكن گمركی و یا انتقال كالا از كانتینر به كامیون و یا واگن و یا هواپیما را فراهم نمایند.
ماده 11 – حتی المقدور قبل از تخلیه كالا از وسیله حمل ، گمرك با قبول اظهارنامه به ضمیمه اسناد و ترخیصیه در انجام عملیات ترانزیت تسریع و ضمن اخذ تعهد از شركت حمل تشریفات اداری و حسابداری را به بعد از خروج كالا از گمركات و بنادر موكول می نماید.
ماده 12 – وضع هر گونه عوارض به كالاهای ترانزیتی به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترابری و تصویب هیات وزیران خواهد بود.
ماده 13 – به منظور استفاده هر چه بیشتر از ناوگان حمل و نقل كشور و در صورت نیاز به استفاده از وسائل نقلیه خارجی جاده ای جهت ترانزیت كالا از كشور، آیین نامه مربوطه با پیشنهاد وزارت راه و ترابری به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 14 – وزارت راه و ترابری موجبات انعقاد قراردادهای دو جانبه و اعمال همكاری های منطقه ای كه در تسهیل ترانزیت موثر است را فراهم خواهد نمود.
ماده 15 – وزارت راه و ترابری نسبت به ایجاد هماهنگی بین مقررات ترانزیت كشور با ضوابط جاری حمل و نقل بین المللی را از طرق پیوستن به موافقت نامه های بین المللی ، ارتباط با سازمان های جهانی و ترویج حمل و نقل كانتینری و چند وجهی اقدام خواهد نمود.
ماده 16 – تردد كامیون های تحت پوشش كارنه تیر در كشور نیازی به ارائه كارنه دو پاساژ نداشته و جهت تردد وسائل نقلیه فاقد كارنه تیر، تعهد كتبی شركت های حمل و نقل بین المللی ایرانی دارای مجوز از وزارت راه و ترابری كفایت می نماید.
ماده 17 – به منظور هماهنگی و یكنواختی ضوابط ترانزیت كالاهای نباتی و دامی ، وزارتین جهاد سازندگی و كشاورزی می بایست در اسرع وقت تفاهمات لازمه با كشورهای در طول مسیر را به عمل آورند.
ماده 18 – وزارتین جهاد سازندگی و كشاورزی موظف اند پستهای قرنطینه دامی و نباتی در محل گمركات مبادی ورودی و خروجی دائر نموده و كلیه امور مربوط به قرنطینه در آن پست ها انجام پذیرد.
ماده 19 – گمرك جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران می بایست موجبات ترانزیت كالاهای تحت پوشش كارنه تیر در كلیه مبادی ورودی و خروجی گمركات داخلی را فراهم نمایند.
ماده 20 – بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران مكلف است حمایت های مالی و اعتباری از شركت ها حمل و نقل بین المللی ایرانی كه در امر ترانزیت فعال می باشند به عمل آورد.
تبصره – وزارت راه و ترابری با همكاری بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران روش های حمایتی را تعیین و جهت تصویب به هیات وزیران ارائه خواهد نمود.
ماده 21 – اداره گذرنامه مكلف است گذرنامه و دفترچه خروجی مربوط به رانندگان ایرانی كه در خطوط بین المللی به جابجایی كالاهای ترانزیتی فعالیت می نمایند را ظرف مهلت مقرر با پیشنهاد و تایید سازمان حمل و نقل و پایانه های كشور و با رعایت قوانین و مقررات مربوطی صادر نماید.
ماده 22 – نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است ظرف مهلت مقرر با رعایت قوانین و مقررات مربوطه نسبت به صدور گواهینامه بین المللی ، پلاك ترانزیت و دفترچه مالكیت برای رانندگان و كامیون هایی كه قصد فعالیت در خطوط بین المللی دارند، با پیشنهاد سازمان حمل و نقل و پایانه های كشور صادر نماید.
ماده 23 – سازمان حمل و نقل و پایانه ها با توجه به موقعیت زمانی و مكانی ، مسیرهای مشخصی را با هماهنگی وزارت كشور جهت ترانزیت جاده ای تعیین و نیروی انتظامی موظف است كنترل های لازم را به عمل آورد.
ماده 24 – هزینه اجرایی این قانون از محل درآمدهای حاصله موضوع این قانون تامین می گردد.
ماده 25 – از تاریخ ابلاغ این قانون كلیه قوانین و مقررات مغایر با آن لغو می گردد.
ماده 26 – شرایط عمومی اظهار و انجام تشریفات گمركی و اسنادی كه باید ارائه گردد و سایر امور مربوطه با رعایت حداكثر تسهیلات در آیین نامه اجرایی این قانون كه حداكثر ظرف مهلت سه ماه از تصویب این قانون توسط وزارتخانه های راه و ترابری ، امور اقتصادی و دارایی و كشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید تعیین می گردد.
#بازرگانی یوسفی #ترخیص کالا #وادرات وصادرات

جواب: حمل و نقل و جابجائی کالا و مسافر، بعنوان یکی از اساسی ترین نیازهای بشر، همواره به عنوان شاخصی مطرح و بسیار مهم در برنامه‌ریزی‌های کلان هر جامعه، مورد توجه ویژه قرار گرفته است. درعصری که به آن ”عصر انفجار اطلاعات“ اطلاق می‌گردد، فناوری اطلاعات(IT) و ارتباطات بعنوان ابزاری کارآمد برای متخصصین رشته های گوناگون، موجبات تسهیل و تسریع ارائه خدمات را فراهم نموده است. در همین راستا، مهندسین حمل و نقل نیز سعی بر آن داشته‌اند تا از فناوری اطلاعات (IT )بعنوان راهکاری مناسب در جهت از میان برداشتن معضلات اساسی مدیریت ترافیک بهره جسته و مشکلات آنرا به حداقل ممکن کاهش دهند.
در این مطلب سعی بر آن است تا برخی از کاربرد‌های IT در حمل و نقل توضیح داده شود. در سالهای اخیر و در جوامع پیشرفته، مهندسین حمل و نقل همراه با متخصصین رشته های مخابرات و ارتباطات – الکترونیک – کامپیوتر و … با بهره جوئی از امکاناتی که امروزه بعنوان ره آوردهای IT شناخته میشوند، “سیستم‌های هوشمند حمل و نقل یا ITS ” را بوجود آورده اند که زیرساختی مطلوب و مناسب جهت تحقق و دستیابی به اهداف تعیین شده زیر را فراهم آورده است.
– مدیریت و برنامه ریزی دقیق و کارآمد در حمل و نقل و ترافیک
– استفاده بهینه از منابع موجود- کاهش صدمات و افزایش ایمنی و آرامش
– کاهش مصرف انرژی و هزینه ها و اثرات نامطلوب زیست محیطی
– کاهش زمان سفر و تأخیرهای ناخواسته و در نهایت جلب رضایت مسافرین و روانسازی جریان ترافیک و حمل و نقل و …
این اهداف همواره از اهداف و مقاصد برنامه ریزان و متخصصین حمل و نقل و مهندسین ترافیک در استفاده از ITS برشمرده می‌شوند. در همین راستا میتوان بصورت دقیقتر، مهمترین عملکردهای ITS را چنین برشمرد:
– مدیریت و بهینه سازی جریان ترافیک و روانسازی حرکت
– مدیریت و کنترل حوادث
– مدیریت و پشتیبانی وسائل نقلیه امدادی
– مدیریت اخذ الکترونیکی عوارض، هزینه پارکینگ، خرید و رزرواسیون بلیط و…
– مانیتورینگ و کنترل حمل و نقل سبک و سنگین
– مدیریت و ناوبری پیشرفته
– مدیریت حمل و نقل عمومی
– مدیریت و پشتیبانی عابر پیاده و …
روشن است که هر یک از موارد مذکور بدون بهره جوئی از ره‌آوردهایIT قابل دستیابی و انجام نبوده است. بطور مثال کنترل و برنامه‌ریزی چراغ‌های راهنمائی در داخل شهرها بعنوان یک مسئله مهم از مقوله مدیریت و روانسازی و بهینه سازی جریان ترافیک، همواره مطرح می باشد که بصورت خلاصه نحوه عملکرد این سیستم را می‌توان بدین گونه توصیف نمود که حجم و میزان تراکم خودروها توسط حسگرهای گوناگونی که در زیر سطح جاده و یا در حواشی آن نصب شده‌اند، سنجیده شده و جهت پردازش و اخذ تصمیم، توسط ابزارهای ارتباطی همچون فیبر نوری یا بصورت وایرلس (بی سیم)، به مراکز کنترل مرکزی ارسال می‌گردد و در آنجا بر اساس اصول مدیریت ترافیک و محاسبات فاز بندی چراغ‌ها توسط نرم افزارهای مربوطه و با در نظر گرفتن شرایط متفاوت، زمان بهینه توقف پشت چراغ و حرکت در شبکه معابر منطقه در وضعیت سبز، پردازش و دستورات لازم به دستگاههای کنترل کننده چراغ‌ها ارسال می‌گردد. امروزه در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا استفاده از این سیستم رایج و مرسوم است و در کلان شهر تهران نیز شاهد بهره‌جوئی از آن در بیش از 150 تقاطع می‌باشیم. از محاسن این سیستم می‌توان به کاستن از تاخیرهای بی مورد، کاهش زمان سفر و جلب آرامش و رضایت مسافر، کاهش تصادفات و ایجاد موج سبز در شبکه… را نام برد. ایجاد چنین سیستمی، همراه با اتصال آن به یک شبکه اطلاعاتی یا سایت اطلاع رسانی، به سادگی می‌تواند قبل از شروع سفر، مسافر را در انتخاب مسیر مطلوب یاری رسانده و در کاهش حجم ترافیک تأثیر بسزائی داشته باشد. بدیهی است در صورت ایجاد چنین سیستمی حتی گوشی‌های تلفن همراه نیز که امروزه توانائی برقراری اتصال با شبکه‌های اطلاع رسانی را دارا هستند، قابلیت دریافت اطلاعات و اخبار مربوط به ترافیک را خواهند داشت.
روشن است، بدین ترتیب پیشنهاد یک مسیر مطمئن و به دور از تراکم‌های ناخواسته توسط سیستم‌های اطلاعاتی و هوشمند و انتخاب آن توسط مسافر در روانسازی جریان ترافیک تأثیر مطلوب و شایانی خواهد داشت. ضمن اینکه کاستن از مصرف سوخت خودرو و کاهش آلودگی هوا، زمان سفر و بالا بردن ضریب اطمینان در رانندگی و آرامش در مسافر از نتایج مطلوب و دائمی آن بوده و از آثار سیستم‌های ناوبری پیشرفته ITS به شمار می‌آید. البته تکنیک اطلاع رسانی به رانندگان امروزه در شهر تهران بصورت رادیوئی و توسط کانال پیام و در برخی نقاط بر روی تابلوهای اطلاعاتی معمولی و یا پیام متغیر انجام می‌پذیرد که از ابتدائی ترین شیوه های مطرح در مطلع نمودن رانندگان از شرایط ترافیکی محسوب می‌گردند.
در برخی موارد ارائه اطلاعات جهت انتخاب سایر شیوه ها و سیستمهای حمل و نقل و دستیابی به مقصد توسط دیگر وسائط نقلیه و یا ارائه اطلاعاتی راجع به سطوح سرویس و عرضه خدماتی که در مقصد به مسافر ارائه می‌شوند نیز بعنوان دیگر کاربردهای سیستم‌های ناوبری پیشرفته به شمار می‌آیند. در سیستمهای اطلاعاتی مربوط به کنترل و برنامه ریزی حمل و نقل، انتقال اخباری که به بروز شرایط غیر عادی و یا تصادفات مربوط می‌گردد، حائز اهمیت است. چرا که در هر دو حالت میتوان به موقع تدابیر لازم جهت تغییر مسیر مسافر را برنامه ریزی نمود و از ازدحام‌های ناگهانی جلوگیری کرد. مطالب یاد شده، صرفا بخش کوچکی از کاربردها و منافع ITS را بیان می‌نماید. حال آنکه گستره استفاده از ITS امروزه در اغلب کشورهای جهان، بسیار وسیع بوده و روند رو به رشد بسیار سریعی دارد.

جواب: در راستای به کارگیری روش صحیح ارائه خدمات منظم حمل و نقل مواد اولیه مورد نیاز صنایع و کالاهای موسسات دی‌اچ‌ال (DHL، حروف اول کلمه‌های Dalsey، ‏Hillblom و Lynn، نام خانوادگی مؤسسان دی‌اچ‌ال) نام یک شرکت خدمات لجستیک و زیر مجموعهٔ شرکت دویچه پست (بزرگ‌ترین شرکت پستی آلمان) است. این شرکت در بیش از ۱۸۰ کشور جهان دارای شعبه می‌باشد و هر ساله میلون‌ها جعبه را به سراسر جهان ارسال می‌کند.
این شرکت بزرگترین ارائه دهندهٔ خدمات حمل و نقل هوایی و دریایی و سود آورترین شرکت حمل و نقل در دنیاست.
دی‌اچ‌ال را در سال ۱۹۶۹ آدرین دلسی، لری هیلبلُم و رابرت لین بنیان نهادند. در سال ۲۰۰۲ دویچه پست دی‌اچ‌ال را خرید.

Open chat
مشاوره رایگان